پارادایم نئو کلاسیک

نویسنده : شادی سلیمی

پارادایم نئو کلاسیک

منظور از پارادیم نئوکلاسیک نگرشی است که مبتنی بر نظام بازار آزاد است در نظام بازار آزاد مهمترین اصل موجود سیستم قیمت هاست

اصولا بازار به مکان بالقوه ای گفته میشود که کالا و خدمات به قیمت معینی مبادله میشود. بازار محل عرضه و تقاضاست. مبادله براساس قیمت و قیمت به ازای مقداری کالا و خدمت پرداخت میشود پس اساسا بازار مکان مبادله کالاها و خدمات است. در سطح قیمت معین نظام بازار یعنی نظام مبادله . بازار محل مبادله کالا و خدمت در ازای مبلغی معین است.

قیمت یک علامت است در چارچوب نظام نئوکلاسیک. اگر اقتصاد در حالت رقابت باشد اصل رقابت باعث می شود کالا با کیفیت عرضه شود قیمت رقابتی قیمتی است که خصوصیات کالاها در آن نهفته است . اگر قیمت رقابتی باشد قیمت پائین یک معنا می دهد و قیمت بالا یک معنا در بازار کیفیت شرط نیست رقابت شرط است. سهم همگان از بازار یکسان است.

 

پارادایم نئوکلاسیک از زمان لئون والراس و مارشال شروع و تا حال ادامه دارد و معتقد است سیستم رقابتی شرایط کسب وکار را تعیین می.کند قیمتها مقادیر عرضه کالا و خدمت را تعیین می.کند نکته مهم این است که در یک سیستم نظام بازار حاکم باشد

در پاردایم نئوکلاسیک جایی برای فرد کارآفرین نمی شود نظام بازار مبتنی بر تعادل است. و چون کارآفرین نوآور است و تعادل موجود را بر هم میزند و دارای تخریب خلاق است و نیز در شرایط بازار شرایط نامطمئن تعریف نمی شود. پس کارآفرینی نمی تواند باشد و کارآفرینی اصولا انحصار ایجاد می کند تا بازار نوآوری.

نظام سرمایه داری مبتنی بر قیمت هاست. محیط کارآفرینانه نمیتواند غیر رقابتی باشد رقابت کامل را به رقابت ناقص تبدیل کند در بازار رقابت ناقص کالاها همگن .نیستند هم بازار ناقص و هم رقابتی کامل در مقابل انحصار قرار قرار دارند.

هم انحصار کامل داریم هم انحصار ناقص در انحصار کامل یک عرضه کننده فقط وجود دارد یا چند عرضه کننده محدود که انحصار چند جانبه است مثل خودرو سازی در ایران

وجه تمایز رقابت کامل و ناقص با انحصار این است که در بازار رقابتی بر کنترل قیمت بازار ندارید وقمت بازار به شما داده میشود اما در انحصار ، انحصار گر خود قیمت گذار است.                                    

 

 

 

                               

مقالات مرتبط:

تعریف کارآفرین

تعریف کارآفرین

نویسنده : شادی سلیمی

مکتب نهاد گرایی

مکتب نهاد گرایی

نویسنده : شادی سلیمی