مکتب نهاد گرایی

نویسنده : شادی سلیمی

مکتب نهاد گرایی

 

 

 

                            

 

 

 

نهاد اصطلاحا به قواعد بازی در یک جامعه گفته میشود یعنی مجموع قواعدی است که در یک جامعه رفتارهای اقتصادی افراد را شکل و تعیین می کند.

قواعد دونوع هستند -۱ رسمی ۲ غیر رسمی

قواعد رسمی قوانین نوشته شده که در یک جامعه وجود دارد مثل قوانین مالی بودجه

قواعد غیر رسمی : قواعد عرفی و آداب و رسوم وارزشهای موجود جامعه است که لزوما نوشته شده و مکتوب نیست دارای طبقه بندی و ساختار نیستند همه افراد در این چارچوبها عمل میکنند . این تعاریف توسط فردی به نام داگلاس نورث به عنوان نظریه پرداز و پایه گذار نهاد گرایی ارائه شده است.

عامل هر نوع تغییر در اقتصاد شخص کارآفرین است یعنی کارآفرین در اقتصاد دست به تغییر می زند.یک کارآفرین میتواند الگوی کسب و کار دیگران را نیز تحت الشعاع قرار دهد و حتی فضای کسب وکار یک کشور را هم تغییر دهد . ویژگی اصلی

همه نهادها محدود کنندگی است. مثلا نرخ سود سپرده بیش از ۲۲ نمیتواند باشد که همین قانون اجازه نمی دهد کارآفرینان وارد بازار کار شوند و محدودیت ایجاد میکند یا وضع قانون مالیات مستقیم که مثلا ۲۵٪ مالیات بر سود بدهند.

نهادها اصولا کسب و کارها را محدود میکنند و عوامل محدود کننده هستند. در این مکتب دونوع رویکرد وجود دارد : ۱- مکتب نهاد گرایی قدیم -۲ مکتب نهاد گرایی جدید.

در نهاد گرایی قدیم افرادی مثل مثل تورستین وبلن ووسلی میچل قرار دارند که به قوانین غیر رسمی دارند و قواعد رسمی را تائید میکنند در ابتدای قرن (۲۰)

اعتقاد

اما نهاد گرایی جدید که سردمداران آن داگلاس نورث والیور ویلیامسون هستند به نقش قواعد جدید در اقتصاد می پردازند ) در دهه اول ۱۹۹۰ مطرح شد

مقالات مرتبط:

تعریف کارآفرین

تعریف کارآفرین

نویسنده : شادی سلیمی

پارادایم نئو کلاسیک

پارادایم نئو کلاسیک

نویسنده : شادی سلیمی