مشاوره شغلی

نویسنده : شادی سلیمی

مشاوره شغلی

مشاوره شغلی چیست؟ و چگونه بدانیم چه زمانی به آن نیاز داریم

مشاوره شغلی خدماتی است که از سوی مشاوران و متخصصان این حوزه ارائه میشود و  به افراد کمک می کند شغل مورد نظر که با استعداد و توانمندی ها و یا استعدادهای طبیعی انها سنخیت دارد را بیابند و یا با اطلاع از استعدادها و توانمندی های خود به دنبال شغل و کاری باشند که میزان رضایت انها را در حوزه اشتغال افزایش می دهد و یا برخی افراد قصد دارند در حوزه کاری خود رشد کنند که انها هم می توانند با استفاده از کمک گرفتن از مشاوران به اهداف شغلی خود دست یابند .

تغییرات کاری ( شغلی ) شامل کاوش شغلی، انتخاب شغل، مدیریت تغییرات شغلی، توسعه شغلی مادام العمر و برخورد با سایر مسائل مرتبط با شغل است. هیچ تعریف موافقی از نقش یک مشاور شغلی یا شغلی در سراسر جهان وجود ندارد که عمدتاً به دلیل تفاوت های مفهومی، فرهنگی و زبانی است. با این حال، اصطلاح "مشاوره شغلی" به طور معمول به یک مداخله حرفه ای اشاره می کند که به صورت تک به تک یا در یک گروه کوچک انجام می شود. مشاوره شغلی با انواع دیگر مشاوره (مثلا مشاوره ازدواج یا بالینی) مرتبط است . آنچه همه انواع مشاوره حرفه ای را متحد می کند، نقش پزشکان است که ارائه مشاوره در مورد موضوع تخصصی خود را با تکنیک های مشاوره ای ترکیب می کنند که از مراجعان در تصمیم گیری های پیچیده و رویارویی با موقعیت های دشوار حمایت می کند.

تنوع قابل توجهی در اصطلاحی که در سراسر جهان برای توصیف این فعالیت استفاده می شود وجود دارد. علاوه بر تفاوت املایی به زبان انگلیسی بین ایالات متحده (مشاوره ) و بریتانیا (مشاوره)، طیف وسیعی از اصطلاحات جایگزین نیز وجود دارد که رایج هستند. اینها عبارتند از: راهنمایی شغلی. مربیگری شغلی؛ مشاوره راهنمایی؛ راهنمایی شخصی؛ مشاوره شغلی و طیف وسیعی از اصطلاحات مرتبط. این امر اغلب نویسندگان و مفسران را به ترکیب چند اصطلاح مانند راهنمایی شغلی و مشاوره برای فراگیر شدن سوق می دهد. با این حال، هنگام انتقال از یک اصطلاح به اصطلاح دیگر باید مراقب بود زیرا هر اصطلاح تاریخ و اهمیت فرهنگی خاص خود را دارد. یک اصطلاح جایگزین «راهنمایی شغلی» است. این اصطلاح گاهی اوقات به عنوان مترادف برای مشاوره شغلی استفاده می شود، اما همچنین می تواند برای توصیف طیف گسترده تری از مداخلات فراتر از مشاوره یک به یک استفاده شود.

در ادارات دولتی ایالات متحده (مراکز شغلی یک توقف)، مشاوران کار به طور کلی بر کسب کار تمرکز می کنند، در واقع به دست آوردن شغل، که نتیجه مطلوب فرآیند توسعه شغلی، آموزش و تحصیل است. آنها همچنین ممکن است برای سازمان های مبتنی بر جامعه، یا برای مشاغل انتفاعی و غیرانتفاعی که در کمک به افراد برای یافتن شغل مشغول هستند، کار کنند. حقوق و شرایط کاری بسیار متنوع است. مشاوره استخدامی ریشه های تاریخی خود را در وزارت کار ایالات متحده دارد. متخصصان توسعه شغلی ممکن است در محیط‌های مختلفی کار کنند، اما معمولاً در دفاتری که می‌توانند با مشتریان مصاحبه خصوصی انجام دهند و در کلاس‌های درس یا اتاق‌های هیئت مدیره که جلسات گروهی را برگزار می‌کنند، کار می‌کنند. بسته به سازمان، ساعات کاری آنها ممکن است شامل برخی از کارهای عصر و آخر هفته باشد.

نشانه هایی که بیانگر آن است که به  مشاوره شغلی نیاز دارید ؟

عوامل زیادی وجود دارد که باید قبل از انتخاب یک مشاور شغلی در نظر بگیرید، از جمله هزینه مشاوره، اینکه تجربه وی چگونه است و نتایجی که می توانید انتظار داشته باشید.چه چیزهایی هستند ؟

نشانه های زیر ممکن است به این معنی باشد که گرفتن یک مشاور شغلی گام بعدی مناسب برای شما است:

1. شما در آستانه تغییر شغلی هستید.

ورود به مرحله جدیدی در حرفه شما می تواند هم یک تجربه هیجان انگیز و هم اعصاب خردکن باشد.

مثلا:

انتخاب رشته می تواند به معنای لذت بردن از درس و یادگیری در مورد موضوعاتی باشد که به نظر شما جالب است، اما یک رشته خاص منجر به چه مشاغلی می شود؟

فارغ التحصیلی از کالج یا دانشگاه می تواند  شما را واجد شرایط تعدادی از مشاغل در حوزه های مختلف کند، اما اگر بخواهید شغلی را انتخاب کنید که با مدرک تحصیلی شما مرتبط نیست، چه؟

تغییر شغل به طور کامل می تواند تعادل بین کار و زندگی، دستمزد بهتر و رضایت را برای شما فراهم کند، اما یک حرفه جدید به چه مهارت های جدیدی نیاز دارد؟

راه اندازی یک کسب و کار می تواند به معنای کار کردن با شرایط خاص خود باشد، اما چه ریسک های مالی را متحمل خواهید شد؟

اگر می خواهید تغییری  شبیه به موارد مشابه داشته باشید، ممکن است نیاز به مشاوره گرفتن از یک مشاور شغلی حرفه ای باشید  ، زیرا کار با یک مشاور می تواند اعتماد به نفس شما را هنگام تصمیم گیری افزایش دهد.

2. در حال کشف علایق و اهدف خود هستید.

آیا متوجه می شوید که به چه چیزی واقعاً علاقه دارید و می خواهید در زندگی به چه چیزی برسید ؟ آیا نمی‌دانید چه مشاغلی به شما کمک می‌کند تا علایق خود را کشف کنید؟ اگر چنین است، ممکن است از همکاری با یک مشاور شغلی برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد موارد زیر بهره مند شوید:

چگونه یک شغل خلاقانه را به شغل مورد دلخواه تبدیل کنیم؟

چگونه تعادل کار و زندگی را بهبود بخشیم

چگونه در هر نقش حرفه ای اشتیاق خود را کشف کنیم

چگونه بر اساس ارزش ها، سیستم های اعتقادی و فلسفه زندگی خود تصمیم گیری کنیم

3. شما می خواهید یک تجربه مشاوره متمرکز در حوزه خاص مانند موارد زیر داشته باشید.

راه های زیادی برای دریافت حمایت شغلی وجود دارد، از جمله:

شرکت در کلاس های گروهی در کنار سایر جویندگان شغل

خواندن کتاب های توسعه حرفه ای

استخدام یک مربی در رشته دیگری مانند مربی زندگی یا مربی هوش هیجانی

تسلط بر مهارت های فنی و کسب تجربه مربوط به یک حرفه خاص

انجام مصاحبه های اطلاعاتی با افرادی که در صنعت یا زمینه شغلی که می خواهید وارد شوید کار می کنند

همانطور که از این منابع  اطلاعات جمع می کنید، ممکن است بخواهید گفتگوهای عمیق تری در مورد حرفه خود داشته باشید و در مورد اقداماتی که باید انجام دهید راهنمایی دقیق تری داشته باشید. اگر اینطور است، ممکن است وقت آن رسیده باشد که یک مشاور شغلی پیدا کنید.

4. در زندگی خود فضایی برای مشاوره ایجاد می کنید.

بسته به مشاوری که پیدا می کنید، گذراندن یک برنامه مشاوره شغلی احتمالاً شامل مدیریت زمان، انرژی و منابع خواهد بود.

 

مقالات مرتبط: