حقایقی باور نکردنی از قدرت ذهن انسان

نویسنده : شادی سلیمی

حقایقی باور نکردنی از قدرت ذهن انسان

حقایقی باور نکردنی از قدرت ذهن انسان  

 ذهن انسان به قدری قدرتمند است که بسیاری از ما حتی توان تصور آن را نداریم. با قدرت ذهن می‌توانید جهان را تغییر دهید. شما با استفاده از قدرت ذهن خود می‌توانید آرامش خود را بالا ببرید، کنترل افکار و اعمالتان را بدست بگیرید و به آرزوها و خواسته‌هایتان دسترسی پیدا کنید. جالب است بدانید که دانشمندان می‌گویند اکثر انسان‌های معمولی تنها از درصد خیلی کمی از قدرت ذهن و مغز خود استفاده می‌کنند. همین مسئله نشان می‌دهد که چه قابلیت‌هایی برای ذهن و مغز ما وجود دارد که حتی ممکن است به فکرمان نیز خطور نکند.

قدرت ذهنی انسان به چه معناست؟

ممکن است برای شما هم سؤال باشد که این قدرتی که ما از آن صحبت می‌کنیم به چه معناست؟ قدرت ذهن انسان قدرتی معنوی برای کنترل تمام افکار، حرکات، اعمال، احساسات و اموری است که ما در طول روز انجام می‌دهیم و با آن‌ها سر و کار داریم. در واقع ذهن و مغز ما مرکز فرماندهی بدن ما هستند. در واقع تمام فرمان‌هایی که در بدن صورت می‌گیرد از این ناحیه منتقل می‌شوند.

مغز را می‌توان به جرأت یکی از پیچیده‌ترین ارکان بدن و یکی از عجیب‌ترین سیستم‌های کنترلی در جهان هستی در نظر گرفت. قسمتی از بدن انسان که هنوز که هنوز است دارای بسیاری نقاط تاریک و معمای حل نشده برای دانشمندان است. همچنان مطالعات بسیاری بر روی این عضو شگفت‌انگیز از بدن انسان در حال انجام است؛ اما داستان آنجایی به اوج خود می‌رسد که ذهن ما نه تنها قادر به کنترل افکار و اعمال ماست، بلکه در سطوح پیشرفته و بالاتر می‌تواند بر محیط پیرامون خود نیز اثر گذار باشد و یا به کنترل ذهن دیگر افراد بپردازد.

چطور به کنترل و مدیریت قدرت ذهن خود بپردازیم؟

همان‌طور که بیان کردیم ما از قدرت ذهنی نامحدودی برخورداریم که تنها از درصد کمی از آن بهره می‌گیریم. البته می‌بینید که بشر با استفاده از همین میزان قدرت ذهن به چه پیشرفت‌هایی دست یافته است. حال بیایید به این فکر کنیم که اگر ما بتوانیم از صد درصد قدرت ذهن خود استفاده کنیم چه اتفاقی می‌افتد؟ در ادامه مقاله قصد داریم به برخی روش‌ها و ترفندها برای استفاده بهتر از قدرت خارق‌العاده ذهن و نحوه‌ی کنترل و مدیریت آن بپردازیم. پس با ما همراه باشید.

1- کنترل افکار منفی ذهن

حتما همه‌ی ما لحظاتی را تجربه کرده‌ایم که در نهایت شادی به سر می‌بریم و شرایط خوبی داریم؛ اما در همین لحظات ذهن ما به یکباره به بافتن خیالات و افکار منفی و نگران کننده می‌پردازد. یا هنگامی که مشغول به تمرکز بر روی مسئله‌ای خاص هستیم افکار مزاحم دست از سر ما برنمی‌دارند. ممکن است حتی ساعت‌ها ما را درگیر خود کنند. تمرکز ما را از بین ببرند و بازدهی کاری را پایین بیاورند. در این شرایط اگر شما روش‌هایی را برای کنترل افکار و ذهن خود آموخته باشید می‌توانید به سادگی شرایط را برای خودتان مناسب کنید و به ادامه‌ی فعالیت خود بپردازید.

برای این کار روش‌های مختلفی وجود دارد. برای مثال شما می‌توانید هنگام هجوم افکار منفی به ذهنتان، زمانی از روز را به این افکار اختصاص دهید. تایمی از روز را در نظر بگیرید و با فراغ بال از نگرانی‌های خود متنی بنویسید و آن‌ها را یادداشت کنید. انتقال این افکار به روی کاغذ تاثیر بسیار زیادی در آرامش شما دارد. شما با دید بهتر و بازتری می‌توانید به دنبال راه حل‌هایی برای رفع آن‌ها باشید. یکی دیگر از روش‌های کنترل ذهن در هنگام نگرانی‌ها انجام فعالیت‌هایی مانند ورزش، پیاده روی و یا انواع کارهای هنری است. سعی کنید کاری را انجام دهید که به آن علاقه دارید و به ذهن شما آرامش می‌دهد. این‌گونه فعالیت‌ها به شما در کنترل ذهنتان کمک می‌کنند و می‌توانند استرس‌های موجود را از شما دور کنند.

توجه داشته باشید که یکی از مهم‌ترین مرحله‌ها برای دستیابی به قدرت ذهن و استفاده از آن، تقویت توانایی کنترل افکار و ورودی‌های ذهن در مواقع حساس و رهایی از افکار منفی مهاجم به سمت ذهن شماست.

کنترل افکار منفی ذهن

2- اعتماد به نفس و خود باوری

اگر از کمبود اعتماد به نفس رنج می‌برید و یا خودتان، اهداف و آرزوهایتان را باور ندارید استفاده از قدرت ذهن را برای پیشرفت نادیده بگیرید. شاید مهم‌ترین نیازمندی برای تقویت ذهن و توانایی کنترل افکار، رسیدن به این باور باشد که شما واقعا توان دستیابی به اهدافتان را دارید. اینکه بخواهید هر روز به صورت زبانی به خود امیدواری بدهید و سعی کنید از قانون جذب برای به سمت خود کشیدن آرزوهایتان استفاده کنید؛ اما به صورت قلبی و درونی هیچ اعتمادی به خودتان نداشته باشید، راه بیهوده‌ای را می‌پیمایید.

شما برای پرورش قدرت ذهن، کنترل افکار خود و کنترل محیط خود نیاز به عزت نفس دارید. سعی کنید افکار منفی در رابطه با خودتان را کنار بگذارید. به نکات مثبت و نقاط قوتتان فکر کنید. این اعتماد به نفس به شما توانایی حرکت در مسیر اهدافتان را می‌دهد. همچنین شما را برای رویایی و مقابله با هر نوع مشکلی که ممکن است در مسیر با آن روبرو شوید سوق می‌دهد.

تلاش کنید تا ذهنتان را در رابطه با توانایی‌ها و استعدادهایتان خوش‌بین کنید. ذهن شما باید باور کند که شما موفق می‌شوید و استحقاق این جایگاه را دارید. این روش به شما کمک می‌کند تا بتوانید کنترل ذهنتان را در دست بگیرید.

3- مراقبه و انجام تمرینات مدیتیشن

انجام مراقبه و تمرینات مدیتیشن یکی از جمله مواردی هستند که شما را در رسیدن به تمرکز بالای ذهنی و کنترل آسان افکار و احساسات یاری می‌کنند. انجام مراقبه برای بالا بردن تمرکز، کنترل افکار و احساسات، پاک‌سازی ذهن و رشد معنوی در بسیاری از فرهنگ‌ها و ادیان مختلف با اهداف و نتایج گوناگونی توصیه شده است.

مراقبه انواع گوناگونی دارد که شما با توجه به شرایط و اهدافی که از این عمل در سر دارید باید به نوع خاصی از آن بپردازید. برای مثال یکی از انواع مراقبه که بیشترین طرفدار را دارد مراقبه ذهن آگاهی است؛ که در تمرینات آن شما باید بر روی یک شی و یا تنفس خود تمرکز کنید. اجازه ندهید افکار عبوری از ذهنتان در ذهن باقی بمانند و تمرکز شما را به هم بزنند. در کل هدف از انجام مراقبه ایجاد تمرکز حواس است.

مراقبه و انجام تمرینات مدیتیشن

4- بالا بردن قدرت تجسم و خیال پردازی ذهن

یکی از روش‌های دقیق و قدرتمند برای استفاده از قدرت ذهن، استفاده از تجسم و خیال پردازی است. این روش را همچنین می‌توان رایج‌ترین روشی که توسط افراد متخصص در این حوزه توصیه می‌شود نیز در نظر گرفت. در این روش شما تلاش می‌کنید که اهداف خود را با جزئیات کامل و تمام مسیری که در ذهن دارید مجسم کنید. خود را مجسم کنید در حالی که به آن اهداف رسیده‌اید و حال خوبی دارید. هر چقدر که بتوانید این کار را با دقت و جزئیات بیشتری انجام دهید علاوه بر قوی شدن قدرت تخیل و قدرت ذهن شما، انرژی‌ای که به اهداف خود و همچنین به سوی کائنات ارسال می‌کنید افزایش می‌یابد.

محیط اطراف شما می‌تواند انرژی ارسالی از سوی شما را دریافت کند. هر چه این انرژی پر قدرت‌تر و امیدوارانه‌تر باشد نتیجه‌ی بهتری را به شما برمی‌گرداند. برای به کارگیری این روش نیاز است که در مکانی آرام قرار بگیرید، چشمانتان را ببندید و با تمرکز زیاد به اهداف، آرزوها و خواسته‌هایی که در ذهن دارید فکر کنید. همچنین آن‌ها را به طور کامل تجسم کنید و احساسات خوبی که از این کار دریافت می‌کنید را ذخیره کنید. البته باید توجه داشته باشید که مرحله‌ی مهم قبل از شروع این تکنیک یادداشت کردن اهدافتان به صورت دقیق است. اینکه به طور واضح و دقیق بدانید که چه می‌خواهید، چه اهدافی در زندگی دارید و در جستجوی چه چیزی هستید در این مسیر به شما کمک بسیاری می‌کند.

5- آغاز کردن روز با عبارات و جملات مثبت

همانطور که می‌دانید کلمات دارای قدرت و انرژی هستند. ذهن ما به قدری هوشمند است که می‌تواند انرژی ساطع شده از کلمات را دریافت کند و ما را به همان سمت و سو هدایت کند. به همین دلیل است که ما به شما توصیه می‌کنیم که روز خود را با بیان کلمات و نکات مثبت آغاز کنید. بدشانسی‌ها را به سوی خود جذب نکنید. ضمیر ناخودآگاه و ذهن ما کلماتی را که ما به زبان می‌آوریم باور می‌کنند و در همان راستا فعالیت می‌کنند. پس همین می‌تواند به شما اثبات کند که این کار چه تاثیر بسیاری بر روی شما و فعالیت‌هایتان دارد.

جملات تاکیدی مثبت و امیدبخشی را انتخاب و در طول روز به تکرار آنها بپردازید. این عبارات کم کم در ضمیر ناخودآگاه شما به باورهایی تبدیل می‌شوند. که می‌توانند قدرت ذهن شما را به دست بگیرند. برای مثال یکی از مواردی که می‌تواند در این حوزه به شما کمک کند تکرار جملاتی حاوی شکرگزاری در طول شبانه روز است. شاکر بودن و سپاس گذاری از کوچک‌ترین نعماتی که در زندگی شما وجود دارد. این مسئله می‌تواند تاثیرات شگفت انگیزی در زندگی شما داشته باشد.

6- فاجعه سازی نکنید و عبور کنید

از جمله مواردی که مانع شما برای کنترل افکار و احساسات و استفاده از قدرت ذهن می‌شود فاجعه سازی است. شاید برایتان سؤال باشد که فاجعه سازی به چه معناست؟ همانطور که از نام آن پیداست شما در فاجعه سازی از مسئله‌ای نه چندان پر اهمیت برای خود مشکل و درگیری ذهنی بسیاری بزرگی درست می‌کنید. مسئله‌ای که که روزها و ساعت‌ها ذهن شما را درگیر می‌کند و بازدهی ذهن شما را تا حد زیادی پایین می‌آورد.

در اصطلاح می‌توان گفت که افراد با این خصوصیت از کاه کوه می‌سازند. اغلب نیز دست خودشان نیست و تسلطی بر این مسئله ندارند. باید تمرین کنید و یاد بگیرید که به هر مسئله و مشکلی که برای شما پیش می‌آید تنها به همان اندازه اهمیت بدهید. اگر نیاز است ده درصد نگران مسئله‌ای باشید و به آن واکنش دهید این درصد را به شصت نرسانید. این مسئله کنترل ذهن و افکار را از دست شما خارج می‌کند و شما نمی‌توانید به اعماق ذهنتان دسترسی پیدا کنید.

قدرت ذهن انسان تا چه میزان است؟

قدرت ذهن به اندازه‌ای است که می‌تواند به شما در رسیدن اهدافتان کمک کند و آرزوها و خواسته‌هایتان را جامه‌ی عمل بپوشاند. اما این هرگز به این معنی نیست که شما می‌توانید بدون هیچ تلاشی بنشینید و روزانه اهداف و آرزوهایتان را تجسم کنید.

خودتان را در حالی که به اهدافتان رسیده‌اید تصور کنید. به سمت افکار مثبت بروید و جملات انگیزشی را تکرار کنید تا در نهایت به موفقیت برسید. شما در کنار استفاده از قدرت تفکر خود نیاز به تلاش و تعیین مسیری معین برای رسیدن به موفقیت دارید. قدرت بالای ذهن تنها یک مکمل برای افزایش سرعت شما در رسیدن به این اهداف و خواسته هاست.

قدرت ذهن

نقش تفکرات ذهنی در موفقیت

نقش مهم قدرت برتر ذهن را نباید نادیده گرفت. در نظر بسیاری از متخصصین این حوزه درصد بالایی از نیازمندی شما در مسیر حرکت به سوی اهداف، تفکرات و کنترل ذهنی است. این که شما به مسیری که پیش میروید باور داشته باشید سرعت پیشرفت شما را به میزان قابل توجهی بالا می‌برد. برعکس، اگر شما به مسیر پیش رو ایمان نداشته باشید و خود را مستحق رسیدن به اهداف ندانید مسیر موفقیت شما به کندی پیش میرود. همچنین ممکن است به بیراهه بروید.

اما در رابطه با میزان قدرت همین بس که شواهد و ادعاهایی مبنی بر امکان حرکت دادن اجسام با استفاده از قدرت ذهن وجود دارد. این قدرت را تله کینزی می‌نامند و جالب است بدانید که تمریناتی نیز در این رابطه و برای رسیدن به این قدرت وجود دارد.

کلام آخر

ما در این مقاله تلاش کردیم روش‌هایی را برای رسیدن به کنترل ذهن و بالا بردن توانایی خود در جهت استفاده از قدرت خارق‌العاده آن بیان کنیم. به شما توصیه می‌کنیم که قدرت خودآگاهی و تفکر مثبت را دست کم نگیرید؛ چرا که تجربیات و پژوهش‌ها از اثرات مثبت و مفید باور داشتن به اهداف در راه رسیدن به آن‌ها می‌گویند.

 

مقالات مرتبط: