کارآفرینی

نویسنده : شادی سلیمی

کارآفرینی

 

ایجاد کسب و کار و یا مشاغل کوچک

باید بدانید که تمام افراد پولدار از روز اول دارای سرمایه زیاد نبودند و با استفاده از ذهن اقتصادی خود، پول زیادی را به دست آوردند. البته بعضی کارها هستند که حتی بدون سرمایه اولیه می‌توان آنها را انجام داد، اما برای این کار نیاز به تحقیق، وقت گذاشتن و عدم عجله و شتابزدگی است. بنابراین نباید نگران بود، با کمی وقت، فرصت‌های شغلی منطقه زندگی را می‌توان شناسایی کرد و به دنبال نیازهای آن‌ها گشت. برای این کار باید مدتی در محل زندگی و در اطراف محیط گشت و به درددلهای کسبه و مشتریان گوش داد.

 

اگر بهترین شیوه سرمایه‌گذاری را بدانیم و سرمایه کافی هم در اختیار داشته باشیم، اگر دانش کافی در زمینه‌ی کار و تجربه مورد نیاز را نداشته باشیم، فرصت‌ها، محدودیت‌ها و رقبای بازار را نشناسیم، نه تنها سود نمی‌کنیم بلکه سرمایه اولیه خود را هم از دست خواهیم داد.

 

بنابراین، جهت ایجاد یک کسب و کار کوچک، باید به یاد داشت که این موضوع دارای قوانین اجرایی تجاری است. هر صنعتی بر اساس درآمد و میزان استخدام سالانه، اندازه استانداردی را برای خود تعریف می‌کند. در بیشتر موارد این تعریف به واسطه نمایندگی‌های دولتی انجام می‌شود تا تحت قوانین تغییرپذیر دولتی تحلیل هایی را ارائه دهد. علاوه بر این، این استانداردها برای برنامه‌هایی که در خصوص بهبود امور مالی است کارآمد هستند. کسب و کار کوچک بصورت مستقل است و هر شرکتی با کمتر از ۰۵۵ پرسنل در این حیطه قرار می‌گیرد. این اندازه، مرسوم‌ترین استاندارد تعریف شده است.

 

راهنمای شروع یک کسب و کار کوچک:

این راهنما با هدف کمک به شما برای ایجاد یک کسب و کار موفق تدوین شده است. در این راهنما به صورت جامع و به شکلی ساده و قابل فهم، تمامی نکات مهم مورد نیاز برای راه‌اندازی یک کسب و کار موفق بیان شده است.

 

گام اول:ارزیابی اولیه

-آیا کارآفرینی برای شما ساخته شده است؟

آغاز یک کسب و کار جدید همواره با ریسک‌های بسیاری همراه است. اما با برنامه‌ریزی مناسب، می‌توان به شانس موفقیت دست یافت. بنابراین، بهترین نقطه شروع، شناخت داشتن نقاط قوت و ضعف خود به عنوان صاحب یک کسب و کار است.

 

-آیا شخصیتی مستقل و خود جوش دارید؟

وقتی که یک کسب و کار کوچک راه اندازی می‌کنید، بهتر است به این نکته توجه کنید که شما خودتان باید تصمیمات لازم را درباره مدیریت پروژه‌ها، برنامه‌ها و زمان خودتان بگیرید. با این حال، این موضوع نباید باعث نگرانی شما شود؛ زیرا شما توانایی مدیریت این مسائل را دارید.

 

-تا چه حد با شخصیتهای متفاوت و افراد گوناگون میتوانید ارتباط برقرار کنید؟

صاحبان کسب و کار برای رسیدن به منافع خود، نیازمند برقراری ارتباط با افراد و گروه‌های مختلفی هستند؛ از جمله مشتریان، تامین‌کنندگان و کارکنان. آیا شما قادر به برقراری ارتباط مؤثر با همه این افراد هستید؟

 

-تا چه حد قدرت تصمیم گیری دارید؟

صاحبان کسب و کار کوچک باید به صورت مداوم، با سرعت و در شرایط بحرانی، توانایی تصمیم‌گیری مستقل را داشته باشند.

 

-شما استقامت فیزیکی و احساسی لازم برای اداره یک کسب و کار را دارید؟

مالکیت یک کسب و کار، به جز چالش‌ها و هیجانات آن، نیازمند فشار کاری بالا و ساعات کاری طولانی است. آیا شما دارای استقامت فیزیکی و عاطفی لازم برای مدیریت یک کسب و کار هستید؟ آیا می‌توانید ۲۱ ساعت در روز و ۷ روز در هفته کار کنید؟

 

-تا چه حد میتوانید برنامه ریزی و سازماندهی کنید؟

بر اساس تحقیقات، بسیاری از شکست‌ها برنامه‌ریزی صحیح قابل پیشگیری هستند.

 

 

-آیا انگیزه لازم را برای تحمل مشقات را دارید؟

ممکن است در طول مدیریت یک کسب و کار، احساس کنید که تنها قادر به تحمل تمامی مشقات و زحمات نیستید و تنها چیزی که مانده، داشتن انگیزه قوی است که در مواقع سختی، شما را دلگرم و امیدوار نگه می‌دارد.

 

 

-این کسب و کار چگونه خانواده شما را متاثر میسازد؟

در سال‌های اولیه شروع کسب و کار، ممکن است با سختی‌هایی برای خانواده و زندگی شخصی شما همراه باشد. به علاوه، ممکن است قبل از رسیدن به سوددهی، خانواده شما با مشکلات مالی مواجه شود. بنابراین، حمایت یا عدم حمایت خانواده نقش مهمی در شروع و راه‌اندازی کسب و کار دارد.

 

بدون شک، دلایل زیادی برای عدم شروع یک کسب و کار کوچک و مستقل وجود دارد، اما برای افرادی که شرایط لازم را دارند، مزایای زیادی وجود دارد که قطعاً از ریسک‌های آن بیشتر است. به عنوان مثال، در کسب و کار خود، شما به مالکیت کامل آن دست پیدا می‌کنید و از سود و منافع بهره‌مند می‌شوید.

 

با کار کردن برای خود، زحمت و تلاش‌های شما مستقیماً به نفع خودتان است و درآمد و رشد شخصی خودتان را تامین می‌کنید. همچنین، چالش و هیجان کار برای شما افزایش می‌یابد و اداره یک کسب و کار مستقل فرصت آموزش و یادگیری بیشتری برای شما فراهم می‌کند.

گام دوم:برنامه ریزی کسب و کار

شروع یک کسب و کار، برای موفقیت نیازمند چند عامل اساسی است. در این راستا، باید انگیزه، علاقه و استعداد مورد نیاز را به دست آورده و همچنین تحقیقات و برنامه‌ریزی صحیح را برای شروع کسب و کار خود انجام داد. برای تهیه یک طرح کسب و کار مؤثر، به شما پیشنهاد می‌دهیم از اطلاعات زیر استفاده کنید:

 

_ قبل از شروع به کار لیستی از تمامی دالیلی که میخواهید بخاطر آنها وارد دنیای تجارت شوید ، تهیه کنید.

مثال:ً

شما میخواهید رئیس خود باشید.

شما میخواهید استقالل مالی داشته باشید.

شما میخواهید آزاد باشید.

شما میخواهید آزادانه تمامی تواناییها و دانستههای خود را به کار ببرید.

 

 

_ سپس باید تعیین کنید که اصولا" چه کسب و کاری برای شما مناسب است.

این سؤالات را از خود بپرسید:

من دوست دارم با وقت خود چه کاری انجام دهم؟

چه مهارتهای تكنیكی من تا به حال آموختهام؟

به نظر دیگران من در چه کارهایی مهارت دارم؟

من چقدروقت آزاد برای اداره یک کسب و کار موفق دارم؟

آیا من هیچ سرگرمی یا عالقهای که قابل تبدیل شدن به کسب و کار شدن را داشته باشند ، دارم؟

-پس از تعیین کسب و کار مناسب تحقیقات الزم را جهت پاسخ به سؤاالت زیر به عمل آورید:

آیا ایده من کاربردی است و آیا نیازی را برآورده خواهد کرد؟

رقیب من چه کسانی خواهند بود؟

مزیت رقابتی شرکت من نسبت به شرکتهای موجود چیست؟

آیا من میتوانم خدمت بهتری ارائه دهم؟

آیا من میتوانم برای کسب و کار جدید خود تقاضا ایجاد کنم؟

 

 

_ آخرین مرحله قبل از تهیه طرح کسب و کار این است که چک لیست زیر را تهیه کنید و پاسخ دهید:

من عالقه به شروع چه کسب و کاری دارم؟

چه خدمتی یا کاالیی قرار است ارائه دهم؟ در کجا قرار است این کار را انجام دهم؟

چه مهارت و تجربهای برای این کار دارم؟

ساختار قانونی شرکت من چگونه خواهد بود؟ ) سهامی عام، خاص و ...(

اسم کسب و کار چه چیزی باشد؟

چه امكانات و تجهیزاتی نیاز خواهم داشت؟

به چه تسهیالت و امكانات بیمهای نیاز خواهم داشت؟

پاسخ شما به تمامی سؤاالت باال شما را در طراحی یک کسب و کار کامل جامع یاری میکند.

 

 

گام سوم:تامین منابع مالی

یکی از عوامل مهم برای رسیدن به موفقیت و پیشرفت در شروع کار، تأمین منابع مالی کافی برای راه‌اندازی یک کسب و کار کوچک است. در این راستا، جمع آوری منابع مالی از مهمترین وظایف کارآفرینان می‌باشد. در ادامه، نحوه جمع آوری منابع مالی برای شرکت‌های کوچک به‌صورت مفصل بیان شده است.

 

همچنین، ما می‌توانیم به شما در تهیه پیشنهاد درخواست وام (Loan Proposal) کمک کنیم. با این حال، باید به خاطر داشته باشیم که منابع فراوانی برای جمع آوری سرمایه وجود دارند و قبل از هر تصمیمی، باید تمامی این منابع را بررسی و جست و جو کنیم.

_ پس انداز های شخصی

_ دوستان و افراد خانواده

_ بانک ها و موسسات اعتباری

_ شرکت های سرمایه گذاری مخاطره آمیز

چگونه یک درخواست وام تهیه کنیم؟

 

پذیرفته شدن درخواست شما به شدت به نحوه تنظیم آن بستگی دارد. باید به یاد داشته باشید که وام دهندگان سرمایه خود را در پروژه‌ای سرمایه‌گذاری می‌کنند که به بازگشت سرمایه خود اطمینان دارند. بنابراین، یک درخواست وام موفق شامل اطلاعات زیر باید باشد:

اطلاعات کلی راجب به شرکت:

_ نام و آدرس شرکت ، نام مدیر ، اعضای هیئت مدیره و

_ دلیل نیاز به وام ،مورد مصرف وام و ضرورت آن.

_ مبلغ دقیق موردنیاز برای رسیدن به اهداف مربوطه.  

 

مقالات مرتبط:

روشهای متقاعد ‌سازی مشتری

روشهای متقاعد ‌سازی مشتری

نویسنده : شادی سلیمی

رازهای موفقیت در کسب و کار

رازهای موفقیت در کسب و کار

نویسنده : شادی سلیمی

راه اندازی کسب و کار خانگی

راه اندازی کسب و کار خانگی

نویسنده : شادی سلیمی