هدف طرح توجیهی

طرح توجیهی دو هدف رایج وجود دارد که هدف اول شناسایی طول عمر کسب و کار و هدف دوم دریافت تسهیلات و یا استقراض می باشد.

تهیه این طرح یک الگو برای کسب و کار محسوب می گردد که باعث صرفه جویی در زمان نیز می شود. همچنین، این‌ طرح‌، اطلاعات‌ مفصلی‌ در مورد تمامی‌ جنبه های‌ عملیات‌ گذشته‌ و فعلی‌ شرکت‌ را در اختیار وام دهنده‌ قرار می دهد و پیش بینی های‌ آتی‌ را نیز عرضه‌ می نماید.

مطالعه امکان ‌پذیری یا ایجاد طرح توجیهی، اولین گام برای هر طرح است. این کار جهت یافتن نقاط ضعف و قوت یک پروژه پیشنهادی یا یک تجارت موجود، تعیین منابع مورد نیاز و چشم انداز موفقیت انجام می گیرد. در واقع این طرح به این سوال پاسخ می ‌دهد که آیا طرح مورد نظر ارزش صرف وقت، تلاش و منابع مالی را دارد یا خیر.

داشتن یک طرح توجیهی مهم است زیرا به شما کمک می‌ کند تا اهداف واقعی، تامین مالی خارجی (تامین مالی از خارج از شرکت)، ارزیابی نحوه دستیابی به موفقیت، روشن کردن الزامات عملیاتی و ایجاد پیش‌ بینی‌ های مالی منطقی را در یک سند در کنار هم داشته باشید.

آماده‌ سازی طرح توجیهی همچنین به شما کمک خواهد کرد تا بر روی نحوه عملکرد کسب‌ و کار جدید خود تمرکز کنید و بهترین شانس موفقیت را به آن بدهید.

 

چرا برخی از کسب و کار ها طرح توجیهی ندارند؟

بسیاری از کارآفرینان برای صرفه جویی در پول و زمان، بدون فوق وقت پیش از انجام طرح توجیهی وارد بازار می شوند. این کار می تواند در ابتدای ظهور منفعت آور باشد یا با مواجه شدن با موانع پیش بینی نشده نتیجه ای عکس را به همراه داشته باشد.

مهمترین دلایلی که بعضی از کسب و کارها طرح توجیهی ندارند به شرح زیر است:

کار آفرینان بر اساس تجربه شخصی یا مدل های کسب و کار موفق مشابه می دانند که راه اندازی کسب و کارشان اقتصادی و توجیه پذیر است.

نتایج بدست آمده از مطالعات و پیمایش های قبلی را معتبر دانسته و فکر می کنید تغییرات بازار به اندازه ای نبوده که نیاز به انجام تحقیق جدیدی باشد.

هزینه های مالی و زمانی طرح به اندازه ای باشد که به اتمام رساندن طرح توجیهی را با مانع مواجه می سازد.

 

مفهوم طرح توجیهی:

طرح توجیهی، به گزارشی گفته می شود که توجیه‌ پذیری یک طرح را در ابعاد مختلف از قبیل بازار، فنی و مالی مورد بررسی و مطالعه قرار می دهد. مشاوران جابیار طرح توجیهی را در ابعاد مختلف یک پروژه بررسی کرده و به سه قسمت تقسیم می کنند. بخش های طرح توجیهی شامل موارد زیر می باشد:

مطالعه بازار: بررسی ابعاد مختلف بازار محصول مثل کمبود، بازار هدف، عرضه، تقاضا.

توجیه پذیری فنی: منظور بررسی ابعاد فنی طرح توجیهی همچون فناوری، ظرفیت، محل اجرا، ماشین آلات و تجهیزات تولید و ساختار اجرایی طرح انجام می شود.

 

تجزیه و تحلیل مالی: به منظور بررسی و آنالیز ابعاد مختلف مالی و سودآوری طرح توجیهی صورت می گیرد. برای معرفی کسب و کار و جذب سرمایه گذاران این بخش باید حداقل شامل 3 نکته باشد:

میزان سرمایه مورد نیاز اولیه برای شروع کار

منابع تامین سرمایه

 

مولفه ها و شاخص های کلیدی طرح توجیهی

 طرح توجیهی موضوعات مختلفی را در بر می گیرد که هر کدام می توان بر روی مسیر و کار جدید شما تاثیر گذار باشد. اما این موضوعات را در یک یا چند دسته از موضوعات زیر خلاصه می شود.

اقتصادی

شرایط اقتصادی زمان حال و آینده را که بر روی بازار یا تمایل خرید محصولات یا خدمات شما تاثیر گذار است، را باید در کنار منابع اولیه جریان نقدی کسب و کارتان در نظر بگیرید.

فنی و تکنولوژی

آیا تمامی تکنولوژی های لازم برای شروع کسب و کارتان را بررسی کرده اید؟ این انتخاب شما از لحاظ فنی بهترین انتخاب برای شروع کسب و کار شما می باشد یا نه؟

برنامه زمان بندی

اگر نیاز است که محصول یا خدمات تان در یک فصل خاص ارائه شود حتما باید یک محدودیت زمانی را در برنامه کاری تان لحاظ کنید.

اجرایی و عملیاتی

راه های معرفی خدمات یا محصولتان چیست؟ آیا نیاز به ویترین فروشگاه دارید؟ به چند نفر پرسنل اجرایی نیازمندید؟ هزینه کار های اجرایی کسب و کارتان را یادداشت کنید.

قانونی

مطالعات قانونی شمال بررسی امتیازات و حقوق ثبت شده ی قانونی، کپی رایت یا دیگر انحصاراتی است که ممکن است ایده ی شما را تحت شعاع خود قرار دهید.

بازار

بررسی و مطالعات مربوط به بازار خود دارای دسته های فراوانی می باشد که از جمله مهمترین مواردی که در این قسمت از طرح توجیهی مطرح می شود به موارد زیر اشاره داشت

بررسی رقبا

سطح تقاضا