یکی از مهمترین چالشهای پیشروی کسب وکارها در مسیر تجاریسازی ایده و تولید محصول و عرضه آن به بازار، محدودیتهای مالی است که برای عبور از این چالشها ناگزیر به جذب سرمایه گذار می باشند. جذب سرمایه فرآیندی فوقالعاده دشوار و زمان بر است. این امر به ویژه برای مشاغل نوپا میتواند سختتر نیز باشد، زیرا آنها فاقد سابقه تجارت هستند.
امروزه علاوه بر روشهای سنتی تأمین مالی ، نظیر اخذ وام بانکی و کمکهای دوستان و آشنایان، بهرهگیری از سرمایههای خطرپذیر در قالبهای فردی (فرشتگان کسبوکار) و شرکتی (صندوقهای سرمایهگذاری مخاطرهپذیر) و حتی برخی پلتفرمهای آنلاین اخذ سرمایه (سرمایهگذاری جمعی) نیز، در دستور کار کارآفرینان و فناوران استارتآپی قرار گرفته است.
بحث جذب سرمایه برای توسعه و تجاریسازی یک ایده نوآورانه، همواره یکی از الزامات اصلی موفقیت یک استارتآپ محسوب میشود. اهمیت این موضوع بهقدری است که حتی میتوان سرمایه را بهعنوان بالهای پرواز یک استارتآپ برای ورود به بازار و رقابت تلقی نمود.
نکته مهمی که کسب و کارها برای جذب سرمایه باید بدانند این است که ایده و نحوه ارائه آن تاثیر خیلی زیادی روی سرمایهگذاران دارد. کسب و کارهایی در جذب سرمایه گذار موفقتر عمل می کنند که علاوه بر داشتن ایدهها و طرحهای خلاقانه و منحصربهفرد، تناسب لازم بین بازار و ایده (محصول) را در نظر گرفته و بنیانگذاران آن، توانمندیهای لازم برای مدیریت، رشد و توسعه کسب وکار را داشته باشند.
امّا مهمتر از جذب سرمایه، آن است که بدانیم در چه مرحلهای و به چه میزان جذب سرمایه کنیم؟ برای مثال فردی که در مراحل اولیه شروع کسب وکار خود- زمانی که هنوز MVP (کمینه محصول پذیرفتنی) را تولید نکرده و بازار اولیه خود را به دست نیاوردهاست- به دنبال سرمایهگذار می گردد. ناگزیر است در مقابل مبلغی اندک درصد قابل توجهی از سهام کسب و کارش را واگذار نماید. برای نمونه در این شرایط سرمایه گذاری با 700 میلیون تومان، 40 درصد سهام کسبوکار او را خریداری میکند. امّا اگر آن کسب وکار طی 8 ماه تا 1 سال آینده رشد پیدا کند، ارزش سهام آن نیز افزایش خواهد داشت و این بار در ازای 2 میلیارد تومان، تنها 20 درصد سهام کسب وکار را واگذار خواهد کرد. بنابراین با توجه به مطالب گفته شده بهتر است در صورت امکان، در مراحل اولیه خودتان تأمین سرمایه کنید و به سراغ سرمایهگذار نروید.
بسیاری از شرکتها و کسب و کارها به اشتباه گمان می کنند که وجود پول و سرمایه زیاد از همان ابتدای کار میتواند موجب رشد و پیشرفت کسب و کار شود در صورتی که چنین چیزی واقعیت ندارد. تمامی استارت آپها و کسب و کارها یک زمان طلایی برای جذب سرمایه دارند که اگر این زمان زودتر یا دیرتر اتفاق بیافتد مشکلات زیادی برای شرکت ایجاد میکند.
در واقع هر کسب و کاری یک زمان رشد دارد و تا قبل از زمان رشد اولیه نباید وارد مباحث مربوط به سرمایهگذاری شود در غیر این صورت ممکن است دچار ضررو زیان شود و مشکلات مالی به وجود بیاید. باید به خاطر داشت که زمان جذب سرمایه گذار برای هر کسب و کاری متفاوت است.
بعد از مشخص شدن زمان جذب سرمایه باید به سراغ ارزیابیهای اولیه شرکت بروید و تمامی آمارهای فروش، خدمات و نیروهای شرکت را به صورت دقیق و لیست شده تنظیم کنید.
هر سرمایهگذاری قبل از ورود به کسب و کار شما این آمارها را به شدت بررسی میکند و فقط زمانی شما موفق به جذب سرمایه میشوید که بتوانید آمارهای درست و اصولی به سرمایهگذار بدهید. قبل از آماده کردن این آمارها بهتر است نگاهی به آمار دیگر شرکتهایی که در مرحله جذب هستند بیاندازید شاید به نکات جالبی برخورد کنید.
دریافت سرمایه در یک کسب وکار به شیوههای مختلفی صورت میگیرد. دو نمونه از روشهای سرمایه گذاری عبارتند از:
سرمایهگذار درصدی از سهام آن کسبوکار را در ازای سرمایهگذاری طلب میکند.
سرمایه گذار درخواست 2 تا ۳ برابر اصل پول را بعد از گذشت مدت زمانی معین دارد.
اما این که کدام یک از این ۲ حالت پیش بیاید بستگی به شرایط شما و نظر سرمایه گذار دارد. البته تشخیص این که کدام یک از این روشها به سود شما است قطعا کار آسانی نیست و باید توسط افراد حرفهای این حوزه مورد بررسی قرار بگیرد. تیم مشاوره کسب و کار جابیار در این راه همراه شماست تا یک سرمایه گذار متناسب با کسب وکارتان بیابید.
اگر شما یک ایده کسب وکار درخشان دارید و اکنون برای اجرای آن به پول نیاز دارید همچنین اگر صاحب ایده و اختراعی هستید اما توانایی اجرایی کردن یا تولید انبوه آن را ندارید، اینجا جایی است که تیم سرمایه گذاری جابیار میتواند به کمک شما بیاید.
سرمایهگذاران منبع ارزشمندی برای کارآفرینان هستند که حمایت مالی را برای پروژههای خود ارائه میدهند. با این حال، متقاعد کردن آنها برای همراهی با یک پروژه میتواند یک چالش سخت باشد.
جابیار با داشتن شبکه گستردهای از سرمایهگذاران داخلی و خارجی، کمک میکند تا شانس جذب سرمایه برای کسب و کار استارتاپی خود را پیدا کنید. برای درخواست جذب سرمایه با پر کردن فرم زیر، اطلاعات ایده و یا کسب و کار شما در اختیار تیم سرمایه گذاری جابیار قرار میگیرد.